Search

[SWE] The Absolut Company-ägda Åhus Akvavit släpper sin första kampanj

Åhus Akvavit är en modern tolkning av Akvavit, med en lenare smakprofil än många andra traditionella akvaviter. I Sverige är det extremt svårt att nå ut med ett nytt varumärke och därför har man inför julen valt att på ett humoristiskt och kreativt sätt marknadsföra produkten. Kampanjen gjordes tillsammans med Company & Co.


Tidigare i år lanserade Åhus Akvavit världens mest exklusiva akvavit, och nu fortsätter man att modernisera och utmana den traditionella dryckeskategorin med sin första kampanj, där man täcker över allt man inte får säga om sin akvavit.


- I vår julkampanj vill vi lyfta fram att det nu finns en modern och len akvavit till julbordet. Vi vet att det är svårt att ändra folks vanor och traditioner, och vad är mer traditionsenligt än en svensk jul? Därför har vi tagit fram moderna julrecept och kombinationer för att inspirera mat och dryckes-entusiaster till att prova något nytt. Samtidigt vill vi kommunicera den här satsningen på ett okonventionellt sätt för att slå igenom, säger Clara Tronêt Guillon, Head and Co-creator of Åhus Akvavit


Kampanjen togs fram av Company & Co. som en del av den globala kommunikationsstrategin. En av de största utmaningarna var de begränsningar som finns för alkoholreklam i Sverige, och hur man kan jobba med begräsningarna kreativt.


- Det är exakt dessa typer av begränsningar som gör att man blir utmanad till att ta fram smarta lösningar. Att täcka över texten adderar lite olika dimensioner, dels stärker den budskapet om smakprofilen och dels lämnar den något till fantasin för betraktaren. För mig som kreatör är det absolut bästa sättet att jobba på, och bli utmanad, att bli tydligt inramad, säger Nima Akbari, Creative Director, Company & Co.


Kampanjen kommer aktiveras från 3 december i print och digitalt.







​Press Room     Privacy Policy     Terms & Condition     Cookies Policy

© 2019 by Company & Co. Advertising AB, Kindstugatan 4, 111 31 Stockholm, Sweden