​Press Room     Privacy Policy     Terms & Condition     Cookies Policy

© 2019 by Company & Co. Advertising AB, Kindstugatan 4, 111 31 Stockholm, Sweden

Search

[SWE] Nu startar Company & Co. - Reklambyrån för utmanarna

Updated: Aug 19, 2019

Idag presenteras Company & Co. En ny reklambyrå där team och organisation är formade för challenger brands. De slopar de traditionella byråstrukturerna, driver egna varumärken och är medieoberoende.

Bakom bolaget står Oscar Danielsson och Nima Akbari. Oscar Danielsson har byråbakgrund, men kommer närmast från The Absolut Company och rollen som Global Brand Manager Communications. Under de tre senaste åren har han bland annat utvecklat den globala varumärkesplattformen för Absolut, lanserat innovationer och anpassat den globala kampanjen till huvudmarknaderna.


- Vi har jobbat intensivt med ett av världens mest ikoniska varumärken, byggt en distinkt varumärkesplattform som tar marknadsandelar och håller utmanare borta. Nu ville vi båda vända på modellen och jobba med varumärken som står som utmanare i sin bransch, säger Oscar.


Nima kommer även han närmast från The Absolut Company, där han spenderat de senaste fyra åren som Global Creative för Absolut Vodka. Nima har arbetat på varumärkets in-house byrå och tagit fram globala digitala kampanjer, visuell identitet och Absoluts Brand Book.


- Efter att ha jobbat på både byrå och globalt marknadskontor så upplever vi att det alldeles för ofta är ett gap mellan strategi och det kreativa. Av någon anledning har ’creative first’ blivit en branschstandard, strategi är sekundärt. För oss kommer strategi alltid först, det kreativa ska dramatisera det. Därför ersätter vi kreativa par med team av strateger och kreatörer, säger Nima.


Att vara medieoberoendeär essentiellt för byrån. - Det är för ofta där mediet är bestämt innan man har identifierat vart man bör vara. Medieval får inte styra strategi och kreativitet, det bör vara tvärtom, säger Oscar.


Company & Co. driver dessutom egna utmanarvarumärken, grundade på byråns modell.


Först ut är varumärket Grapest Wines och dess första produkt, Pizza Wine. Ett vin som, istället för att positionera druvor och terroir, fokuserar på maten vinet ska paras med.


Byrån har redan förvärvat kunder internationellt och har blivit inbjuden till flera pitcher från skandinaviska bolag.



Press Kontakt

Oscar Danielsson, Partner / Strategy Director

oscar@thecoco.se

+46 70 915 52 47


Nima Akbari, Partner / Creative Director

nima@thecoco.se

+46 70 915 52 10